naar is, deze vraag nu wordt bepaald door de keuze vrijheid van de consument. In feite klopt dit echter niet meer, aangezien degenen die het produktieapparaat be heersen via de moderne publiciteit en reclametechnieken deze keuze beïnvloeden. De groot-industrie dringt aan de mensen de goederen op die zij vervaardigt en zij schept de behoeften die nodig zijn om afzet te vinden voor haar produkten. U ziet hier de verkering van rationaliteit in irrationali teit. Oorspronkelijk rationaliseert men het proces waarin de middelen voor bevrediging van zich uitende menselijke behoeften vervaardigd worden. Met de verzelfstandiging van het produktieproces tot een apparaat waarvan de instandhouding en de ontwikkeling zelf doel wordt, wordt de rationele productiviteit doel op zich. Terwille van het rationeel functioneren van het produktie proces moet het gedrag van de consument „gerationali seerd" worden d.w.z. aangepast aan de eisen van het produktieapparaat. Daarmee wordt de rationaliteit irrationaliteit, de mens die het doel zou moeten zijn van het produktieproces wordt een middel van dit proces. Een tweede puntDe organisatie van het samenleven en samenwerken der mensen wordt steeds rationeler. Alleen, de vraag hoe het samenleven en samenwerken georga niseerd moet zijn om de mens in zijn contact met de medemens tot zijn recht laten komen wordt niet of nauwelijks gesteld; zij is in elk geval niet bepalend voor de vorm die de organisatie aanneemt. Organisatie als disciplinering van het individuele gedrag tot afstemming op elkaar is een dringende noodzaak in een maatschappij met voortschrijdende arbeidsverdeling. Maar de vraag is hoe dit gebeurt, of deze disciplinering een zaak is die de mensen zichzelf opleggen dan wel een zaak die hun van buitenaf door de abstracte eisen van het apparaat wordt opgelegd. Volgens de theorie hier bedoel ik de individualistische liberale theorie die aan onze maatschappij oorspronkelijk ten grondslag ligt is de organisatie van het maatschappelijk leven niets anders dan de resultante van oneindig veel contracten die de mensen in volkomen vrijheid met elkaar afsluiten. De 20

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1970 | | pagina 21