24 van de activiteit van de voor zichzelf werkende weten schapper. Hij krijgt daarom in zijn vakkring geen waardering voor pogingen het menselijk wetenswaardige naar voren te brengen, maar voor nauwkeurigere tech nisch perfecte kennis van details. Wat mijn eigen weten schap betreft, haar ontwikkeling is de laatste 20—25 jaar zo geweest dat de sociologie eigenlijk een techniek voor sociologisch onderzoek geworden is. Waar het op aan komt is met de grootste precisie de geijkte technieken toe te passen en daarmee onderzoeksresultaten te behalen waarbij niet gevraagd wordt wat de maat schappelijke relevantie daarvan is. Daarmee kwam een situatie tot stand die zo gekarakteriseerd kan worden, dat de moderne sociologie sociologisch denken aan de socioloog verbiedt Deze verbrokkeling, deze „doelloosheid" zou nog niet zo erg zijn als het daarbij bleef, als de wetenschap werkelijk neutraal kon blijven werken. In werkelijkheid echter haalt de maatschappij en dat wil in dit geval zeggen het bestaande maatschappelijk stelsel zijn trekken terug. Terwijl de wetenschapper de indruk heeft dat hij wetenschap om de wetenschap bedrijft, dat hij, zoals dat heet, politiek neutraal is, is de maatschappij allang bezig de wetenschap in haar dienst te stellen en dat wil zeggen in dienst van het bestaande maatschappelijke stelsel. De weg is heel eenvoudigwetenschap heeft in toe nemende mate middelen, financiële middelen nodig en die moet zij van de maatschappij krijgen. Van de enorme bedragen die de maatschappij investeert vraagt die maat schappij dat zij gebruikt worden volgens de inzichten van de financiers. Nu kan men wel zeggen dat de weten schap toch neutraal blijft en dat ze zich eenvoudig laat leiden door datgene waar vraag naar is, maar dat is zelfbedrog. Het probleem dat de toenemende arbeidsverdeling voor de menselijke samenleving meebrengt is niet aan de aandacht van de sociologen, althans van de klassieke sociologen ontgaan. In het kort wil ik de gedachtengang van enige klassieke sociologen hierover in herinnering brengen om aldus enige bakens te hebben voor het

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1970 | | pagina 25