81 ten kunnen zijn vastgelegd. De cartograaf is dus wat we een geo-graficus zouden kunnen noemen. Een kaart is zowel een ambachtelij k-industrieel produkt als een taal, een communicatiemiddel. De eerste functie van een kaart is mededeling, informatie. Zolang de kaart blijft wat hij nu is: een onvervangbaar expressiemiddel op een groeiend aantal gebieden (en dat is iets anders dan een aardige illustratie) is het uiteraard van belang dat kaarten zo goed mogelijk gemaakt worden. Wat is goed? Op gevaar af geheel misverstaan te worden door lezers die op de hoogte zijn van mijn esthetische preoccupatie, wil ik als antwoord graag deze stelling voorleggen: een kaart is niet mooi of lelijk, maar duidelijk of onduidelijk. Beoordeling van kaarten in termen van mooi of lelijk is minder vruchtbaar dan in termen van duidelijk of onduidelijk, begrijpelijk of onbegrijpelijk, leesbaar of slecht leesbaar, doelmatig of niet doelmatig. Iedereen mag natuurlijk een kaart mooi of lelijk vinden, maar een beoordeling in zulke termen verzandt in de meeste gezelschappen uiteraard in quasi-artistiek geleuter. Dikke woorden als kaartesthetiek of ook een zuiverder woord als schoonheid brengt een gewoon mens weinig verder bij het waarderen van een kaart als communicatie middel. Een goede kaart is niet een keurig getekende kaart (keurig, verzorgd, beschaafd, netjes, esthetisch verantwoord, vul maar in), maar een duidelijke, begrijpe lijke, leesbare, functionele kaart. Dat bij dit alles onfunctioneel enz. vaak vrijwel identiek is met lelijk, is een bijkomstige ervaring. Ik geef het woord aan de cartografische grootmeester Eduard Imhof, bege nadigd tekenaar en theoreticus, hoogleraar aan de Tech nische Hogeschool van ZürichEs entspricht nun aber einer Erfahrung, die ich selbst wahrend vieler Jahren gemacht habe, dass in kartographischen Dingen, wie in allen graphisch-zeichnerischen Dingen, höchste Anschau- lichkeit, höchste Ausdruckskraft, Ausgewogenheit und Einfachheit identisch sind mit Schönheit. Um Schönes zu erzeugen, reicht aber blosses technisch-sachliches Einfügen der Dinge nicht aus. Das Schone ist weitgehend irrational. Künstlerische Begabung, asthetisches Emp-

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1970 | | pagina 82