82 finden, Sinn für Proportionen sind unabdingbar, um eine schone Karte und damit die anschauliche, aus- drucksvolle Karte zu erzeugen. Zeker, er zijn wel eens betere dingen geschreven over de betrekkingen tussen functionaliteit en schoonheid, vorm en inhoud, maar het citaat hierboven beschrijft de er varingen van de tekenaar Imhof die de moderne Zwitserse topografische kaarten tot een voorbeeld voor de hele wereld gemaakt heeft. En cartografie heeft in elk geval in zoverre met kunst te maken dat wie een goed of slecht ontworpen kaart niet bijna instinctief als zodanig herkent (maar geneigd is het kaartontwerpen te zien als kosme- tiek, als mooimakerij in plaats van als structurering), dat zo iemand ook nooit enig echt benul blijkt te hebben van grafisch ontwerpen buiten de cartografie of van beeldende kunst in het algemeen. In vervolg op wat ik voor het citaat van Imhof schreef, mag ik hier aantekenen dat een eventueel gevaar van de (nodige en onvermijdelijke) automatisering in de kaart vervaardiging, die thans doorbreekt, niet zozeer hierin gelegen is dat de kaarten er lelijker door zouden worden, maar: slechter, minder bruikbaar. Wanneer men maar niet vergeet dat een kaart die geheel automatisch door een machine getekend wordt, door een cartograaf ont worpen moet worden, zie ik geen enkele bedreiging in tekenmachines. Ook niet voor wat tegenwoordig zo zoetjes heet de werkgelegenheid. Aangezien nu het in beeld vertalen van gegevens uit talloze studiegebieden het eigenlijke werk is van de carto graaf, en dit dus een vak op zichzelf is als het goed ge beurt, kan in het algemeen echt niet verwacht worden dat zelfs een uitstekend cartograaf die vier a vijf jaar ge studeerd heeft ook nog werkelijk deskundig is op vakge bieden waaruit hij zijn gegevens ontvangt voor kaarten. Hij is kaartmaker, geen geodeet, geoloog, bodemkundige enz. Wel dient hij als kaartgraficus uiteraard vrij wat kennis te hebben van grafische techniek en typografie. Dit houdt o.a. in reproduktie- en druktechnieken die in de moderne kaartmakerij vaak nauw verweven zijn met het eigenlijke ontwerpen en tekenen, of het verwerken

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1970 | | pagina 83