83
van het authentieke luchtfotobeeld tot fotokaarten. En
tenslotte zal de cartograaf, ihb. bij het maken van kaarten
op zeer kleine schalen (laten we zeggen beneden 1 1
miljoen) behoefte hebben aan kennis van de mogelijk
heden en eigenschappen van de verschillende projectie
typen.
Naarmate meer en meer eenvoudige kaarten en plans
via tekenautomaten gemaakt worden of dreigen te worden,
groeit de neiging de cartograaf te gaan bezien als indus
trieel ontwerper. Dit kan misleidend zijn. Voor velen
immers betekent industrial design (men zegt het dan op
zijn engels): een door technici vervaardigdfabrieksprodukt
bedekken met roze suiker teneinde burgerman of snob
het water in de mond te brengenhet is dan identiek
met het verdachte begrip moderne vormgeving. Wanneer
men echter industrieel ontwerpen begrijpt alseen ge-
eigende vorm geven aan een industrieel produkt in over
eenstemming met zijn gebruiksfunctie, dan is de carto
graaf inderdaad zulk een ontwerper, en wel van zoge
naamde gebonden grafiek, of gebruiksgrafiek.
Wat is een kaartredacteur?
In hoeverre kan nu de geodetische afdeling van de Delftse
Hogeschool enige functie hebben in de vorming van
cartografen van het type dat ik hierboven aangegeven
heb: de geo-grafisch ontwerper, met kennis van repro-
duktie- en druktechnieken, ik geloof in het geheel niet.
Tenzij men geneigd zou zijn grafiek en grafische expressie
tot kernvakken te verheffen voor de betreffende studenten
en aldus geodeten-grafici te kweken. Hiermee zouden
we waarschijnlijk wel belanden ver buiten het traditionele
terrein en ook buiten het klimaat van de geodesie.
Door allerlei oorzaken echter blijkt er behoefte te bestaan
aan tolken tussen de wetenschappen die de gegevens
voor kaarten verschaffen en anderzijds de cartograficus
die zulke gegevens adequaat heeft te vertalen en in beeld
te brengen. Een van de oorzaken van deze behoefte is
uiteraard de bestaande bijna waterdichte scheiding tussen
wetenschappelijk-technische en kunstzinnig-grafische
niet begaafdheden, maar vormingsmogelijkheden. Een