goed ontworpen, heeft een goede vorm, als de bewoners er de din gen in kunnen doen die zij fijn vinden. Een goed ontworpen kaart geeft je snel de informatie waar je om vraagt. Een machine is goed ontworpen als hij zonder storingen en zonder dat de man die er aan werkt er geestelijke of lichamelijke klachten door krijgt, passende onderdelen kan maken. De trechter die ik in huis heb is een rotding, want wanneer ik hem in een fles zet en er wateringiet kan de lucht niet ontsnappen: waarom heeft de fabrikant niet een paar ribben er onder gegoten? Bij het ontwerpen van iets moet je altijd rekening houden met de omgeving waarin dat iets geplaatst zal worden. Het probleem is, dat je deze omgeving zult moeten voorspellen: je maakt altijd iets voor toekomstige gebruikers. Dat is het geval bij het ontwerpen van huishoudelijke gebruiksvoorwerpen, maar ook bij het ontwer pen van inrichtingsplannen in de ruimtelijke ordening. Wanneer een trechter al kan botsen met de context, wat kan er dan al niet fout gaan bij zoiets gecompliceerds als een inrichtingsplan, of bij een juridische regeling die in de ongelooflijk ingewikkelde maatschap pelijke context moet worden toegepast: Over het vormgeven Ook dat wat vorm geeft aan iets heet, of heeft, vorm. Een brood vorm geeft vorm aan het brood. Aan iets ongevormds, deeg, wordt door de vorm vorm afgestaan. Om vorm te kunnen geven moet iets vorm hebben, gevormd zijn. Vormgeven, of ontwerpen, of plannen, wordt steeds ingewikkelder. We willen steeds grotere veranderingen in onze leefwereld in één keer aanpakken: stadsuitbreiding, stadsvernieuwing, ruilverkave ling, landinrichting. Ik vrees alleen, dat de vormen waarmee we deze veranderingen willen vormgeven, niet voldoende zijn mee- ontwikkeld. Eenvoudige dingen kan je direct, met je ogen, je hersens en je handen vormen. Een beeldhouwer, timmerman, metselaar kan soms tamelijk uitgebreide zaken zo, zonder tekening, voor elkaar krijgen. Hij heeft het beeld van hoe het moet worden in z!n hoofd, en dat is erg plezierig, want er kan op die manier een voorduren de wisselwerking zijn tussen de voorstelling en het materiaal. Schiet het materiaal tekort, geen nood, dan maken we het maar wat anders. Moeilijker wordt het, wanneer het te vervaardigen voorwerp te groot wordt voor één man en arbeidsverdeling noodzakelijk wordt. Gotische kathedralen en zeekastelen maak je niet meer zonder te kening (wat een vrijheid in de uitwerking overigens Gevolg: er 158

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1975 | | pagina 159