Dc wereldkaart van Wildlife (figuur 7) kan nog meer verwarring bij de spelers ver oorzaken. Als het goed is ziet hun wereldbeeld er namelijk net even anders uit. Europa ontbreekt (toegegeven, hier zit niet veel ''wildlife" meer), maar ook Siberië, China en het Midden-Oosten ontbreken. De vreemde ligging van de wel aanwezige werelddelen zal wel te maken hebben met het feit dat de opdrachtkaarten op het midden van het spelbord moeten liggen. Interessant is overigens ook het eiland dat ten zuid-westen van Nieuw-Guinea te vinden is. Dit kan ik absoluut nergens thuis brengen, maar het zal wel net als de op dit eiland afgebeelde diersoort zijn, name lijk verdwenen. Ook spelers van een spel als "Reis door de Benelux" (figuur 10) moeten hun we reldbeeld terwille van het spel aanpassen. Al is het de vraag of de topografische kennis van de doorsnee! speler hiertoe aanleiding geeft. Zo is door de plaatsing van enkele figuratieve symbolen Franeker ten opzichte van Harlingen naar het zuiden verplaatst. We hoeven gelukkig niet alleen negatief te zijn. Het NOVIB-spel (figuur 5) heeft zelfs een azimuthale projectie toegepast en de topografie van Civilization (figuur 8) en Diplomacy (figuur 6) zijn goed te noemen. Zeer gedetailleerd en nauwkeurig is het spel Scotland Yard (figuur 11) uitgevoerd. Over de topografische nauwkeurigheid van spellen als Stratego, Cluedo en Blitzkrieg (resp. de figuren 2, 3 en 9) valt weinig te zeggen. Met een dergelijke fantasie topografie zit je altijd wel goed. Symboolgebruik In deze paragraaf zullen we in eerste instantie kijken naar het symboolgebruik op de spelbordkaarten en vervolgens naar het effect dat de dynamische symbolen (de spelstukken) op het kaartgebruik hebben. Doordat de spelkartografen de borden zo "mooi" mogelijk wilden maken zijn de kaarten op de spelborden bont gekleurd. Bij behandeling van kleur in de spelbord- kaarten moet ik er vanuit gaan dat de lezers enigszins bekend zijn met de afgebeel de spellen. Voor bijna alle kaarten geldt dat we een zekere vorm van visuele hiërar chie kunnen ontdekken. Men heeft verschil aangebracht tussen de kleuren van de ondergrond (bv. de continenten) en van de direct bij het spel betrokken locaties (de plaatsen waar de dynamische symbolen geplaatst moeten worden). Een goed voorbeeld hiervan is figuur 8. De kaart van het spel Civilization toont een ondergrond die niet direct van invloed is op het spelverloop en informatie geeft over hoogtes. Deze hoogte-informatie is slechts ten dele conform de werkelijkheid; alleen voor de delta's van de rivieren de Nijl, Po en Donau komen de hoogtezones 80

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1985 | | pagina 83