Drie-dimensionale presentatie technieken Om drie-dimensionale kaarten, zoals een digitaal terreinmodel te creëren, zijn verschillende technieken beschikbaar. In figuur 2 zijn deze technieken geclassificeerd. Overigens moet worden opgemerkt dat niet alle genoemde technieken regelmatig in de kartografie gebruikt worden en dat ook combinaties van verschillende technieken mogelijk zijn. Het schema geeft tevens de relatie tussen de presentatietechniek en het voorkomen van de kaart: de permanente, de tijdelijke en de virtuele kaart. De technieken zijn verdeeld in twee hoofdcategorieën. Die resulteren in een reële drie-dimensionale representatie, dat wil zeggen de derde dimensie is tastbaar, en die resulteren in een suggestieve drie-dimensionale representatie. De globe, het reliëfmodel en de braillekaart vallen in de eerste categorie. De tweede categorie is verder onderverdeeld in subcategorieën, afhankelijk van het aantal beelden nodig voor de representatie van de drie-dimensionale kaart. De keuze en bruikbaarheid van één van deze technieken is afhankelijk van de interactie van een drietal factoren: - menselijke capaciteiten. Het kan hierbij zowel om psychologische als fysiologische beperkingen van de 125 three-dimensional presentation technique realistic representations *globe *relief model *tactual map suggestive representations one image *images on 2d medium using graphic stimuli for 3d perception *mental maps *movement parallax two images *optical stereo *anaglyph *polarization more images *holographics *lenses *vari-focal mirrors state of display p e r m a t n e e m n P t V 0 i r r a t r u y a 1 Figuur 2. Drie-dimensionale representatietechnieken.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1990 | | pagina 148