zaak is. Meer succes heeft men daarentegen bij het herkennen van gedrukte schrift. Door het zoeken van donkere vlekken in het beeld zijn de letters een voudig te vinden, zodat de positiebepaling hier geen probleem is. Ook de oriëntatie van de gedigitaliseerde tekst is meestal al op voorhand bekend. Alleen de vraag welke letters er staan moet nog worden gegenereerd. Deze modellen heten maskers. Het herkennen van een letter bestaat nu daarin het masker te vinden, dat het beste past. Als maatstaf hiervoor kan de kruiscorrelatiecoëfficiënt of de gemiddelde kwadratische afwijking tussen de grijswaarden van de gedigitaliseerde letter en de maskers worden gebruikt (figuur 1, tabel 1). Een andere methode is de lijnen van de letter uit het digitale beeld af te leiden (door skeletering van het gebinairiseerde beeld) en door een analyse van de typische knikken en richtingen van de lijnen de letter te herkennen. Met deze methode werkt een Frans systeem, dat in staat is gedrukte tekst met een snelheid van 2000 letters per seconde te herkennen. - Kwaliteitscontrole Een ander gebied, waar de digitale beeldverwerking al wordt ingezet, is de kwaliteitscontrole. In het voorbeeld van figuur 2 moet de vorm van een uitsparing in een dashboard worden gecontroleerd. Na onderdrukking van de textuur, worden de pixels gezocht, die sterke grijswaarde gradiënten hebben en in de buurt van de rand van de uitsparing liggen. Eenvoudig is hierna vast te stellen, 365 Figuur 1: Maskers en vermiste beelden van letters Krui scorre Latecoëff ic i ënt model A E F H b e A 0.89 0.24 0.31 0.36 e E 0.27 0.91 0.74 0.42 l F 0.35 0.73 0.91 0.48 d H 0.38 0.42 0.46 0.92 Gem. grijswaardeafwijkirig A model E F H b e A 41 105 97 96 e E 106 40 68 96 l F 94 65 38 88 d H 99 96 93 38 Tabel 1: Herkenning van letters

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1990 | | pagina 388