Nu we ons dan toch op het glibberige pad van de religie gaan bevinden, kan nog het volgende gemeld worden. Mensen die beweren dat er een God bestaat hebben gelijk. Immers God is gedefinieerd als "IK ZAL ZIJN, DIE IK ZIJN ZAL" (Exodus 3:14). De cyclustheorie zegt dat de toekomst altijd aan ons voorbij zal trekken. Het verleden zal toekomst zijn. De toekomst was verleden. Helaas moet ontkent worden dat de God die wij beweren dat deze bestaat, ijverig is. God en de wereld hebben altijd bestaan, en zullen altijd bestaan. Hieraan heeft nooit Iemand wat hoeven doen. Dit alles terzijde.00 Terugkerend naar de tijdfilosofie kunnen we ons nog meer afvragen. Vragen als:"Is tijd rekbaar?". Dit lijkt waarschijnlijk. Nu wij zoveel ervaring opgedaan hebben in het verleden (correcter: in het aan ons voorbijgetrokken verleden), zouden de gebeurtenissen zonder dat er wat fout gaat, gemakkelijk sneller kunnen geschieden. Wij ervaren het natuurlijk even snel. Maar in werkelijkheid gaat de tijd sneller. Zo ontstaat het begrip tijd per tijd. Interessant! Onderstreept moet worden dat de cyclus verder op generlei wijze verandert (afgezien van de duur). Althans zo lijkt het. In feite verandert er toch nog wat. Vele cycli geleden waren de gebeurtenissen willekeurig. Nu ervaren wij ze als weloverwogen en systematisch. De zelfde gebeurtenissen! Op een gegeven moment zullen wij alles als zo systematisch ervaren, en zal de tijd zo snel gaan, dat we alles op het zelfde moment ervaren. Volkomen begrip? Nee! Volkomen chaos. We komen terug op het punt dat we al gehad hebben. Het nulpunt in de cyclus (niet het beginpunt). De cycli zitten in een omvattende cyclus der cycli. De bovenstaande dissertatie lijkt onbruikbaar en onbegrijpelijk. Dat is ook zo, maar de theorie is sluitend. Eenvoudiger zou zijn geweest aan te nemen dat we altijd maar halve zekerheid hebben dat we ons in het heden zouden bevinden. Dit betekent ook dat we halve zekerheid hebben dat we ons in verleden of toekomst bevinden. Dit klinkt onwaarschijnlijk. 454 P(tijd) l tijd-as verleden heden toekomst »figuur 2: Het alternatief: discrete waarschijnlijkheidsfunctie.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1990 | | pagina 477