De hiervoor genoemde voorbeelden hebben over het algemeen betrekking op produkten en experimenten die één of maximaal twee multimedia componenten combineren met de kaart. Echt interessant, maar ook complex, wordt het wanneer alle mogelijkheden gecom bineerd worden. Problemen die zich ten opzichte van de gebruiker zullen voordoen hebben betrekking op de navigatie door alle informatie, als ook de structurering van deze informatie. Bij beide problemen kan de zogenaamde hypermap uitkomst bieden. Een hypermap kan het beste worden omschreven als geo-referrenced multimedia. Dit concept werd als eerste geïntroduceerd door Laurini (1984), en is gebaseerd op de hypertext- en hyperdocumentprincipes. Hypertext kan worden omschreven als een set knopen, te zien als abstracties van tekst of beelden, welke door zogenaamde links met elkaar verbonden zijn. Deze laten een niet-sequentiële zoektocht door de gegevens toe. Een bekend voorbeeld vormen de groene trefwoorden in de MS-Windows Help omgeving. Het aanklikken van een dergelijk woord brengt de lezer op een pagina met informatie over dat woord. Met de HyperCard introduceerde Apple dit principe. Hyperdocumenten brengen de afzonderlijke multimediacomponenten binnen de hypertextomgeving. Het huidige World Wide Web (WWW) op Internet is hiervan een goed voorbeeld. De hypermap voegt aan dit alles een ruimtelijk referentiesysteem toe, waardoor er niet alleen thematisch, maar ook ruimtelijk een reis door de gegevensbrei mogelijk is. Wel dient te worden opgemerkt dat alle links van te voren zijn aangebracht, maar individuele gebruikers hoeven niet noodzakelijkerwijs het zelfde pad te volgen. Figuur 5 laat een voorbeeld van mogelijkhe den zien rond het Geodesiegebouw. Alle beschikbare informatie binnen het zoekvenster is voor de gebruiker beschikbaar. Dit kunnen geluiden, teksten, videobeelden of kaarten zijn. Het kiezen van een van deze componenten geeft onmiddellijk weer doorverwijzingen naar andere op. Het aanklikken van een kaart levert de plattegrond op van de begane grond van het gebouw. Het hierop aanwijzen van een collegezaal toont het bijbehorende collegerooster. Het kiezen van het vak GIS stelt het betreffende diktaat beschikbaar, waarna het aanklikken van de auteursnaam onder andere het telefoon- en kamernummer van de betrokken docent geeft. De hypermap is zo in staat de enorme hoeveelheid informatie die op ons afkomt enigszins te structuren, maar uitgebreide experimenten met dit nieuwe kaarttype zijn nodig om het in een GIS-omgeving op zijn waarde te kunnen schatten. Virtual reality Van multimedia is het een relatief kleine stap naar Virtual Reality (VR). Eén van de invalshoeken om vanuit GIS te kijken naar de mogelijkheden van VR, heeft te maken met de problemen die veel gebruikers hebben bij het benaderen van hun ruimtelijke gegevens, zoals ook in de vorige paragraaf werd gemeld. Momenteel bieden de meest geavanceerde GIS-pakketten interfaces aan volgens het WIMP-principe (Windows, Icons, Mouse en Pop-up menus). Echter, onderzoekers op het gebied van de Mens-Computer Interactie zijn naarstig op zoek naar alternatieven. VR is misschien zo'n alternatief. VR gaat over de produktie van een gesimuleerde fysieke omgeving. GIS-databases bevatten gegevens die deze omgeving beschrijven, waardoor het voor de hand ligt om beide technieken te combineren. Wanneer in de GIS-database inderdaad de geometrische component van ruimtelijke informatie in 3d is opgeslagen kan er een virtueel model van het studiegebied gecreëerd worden. De gebruiker van het systeem wordt op deze manier volledig opgeno- Geodesie wereldwijd 66

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Lustrumboek Snellius | 1995 | | pagina 89