194
Lustrumboek "The 5th Element"
Realisatie
De scène en de eerste opzet van het Gezicht op Delft is - na een zeer uitgebreide
studie van Kaldenbach - gedateerd op een vroege ochtend in de eerste helft van
de maand mei van het jaar 1 660 of 1661De bijbehorende historische plattegrond
van Delft van Frederik de Witt - die zich baseerde op kaarten van Joan Blaeu
(1649) en Johannes Janssonius (1657) is door Merlijn gedigitaliseerd. Dit
monnikenwerk resulteerde in een keurig Arclnfo polygon coverage, waarbij de
TOPlOVector codering van de Topografische Dienst werd aangehouden. Naar
later bleek waren de meer dan 4000 afzonderlijke huizen iets te veel van het
goede voor Karma-vl, vandaar dat deze voor het grootste deel weer zijn
samengevoegd tot huizenblokken. Een generalisatie die de TopDienst ook nu
nog voor de binnensteden aanhoudt.
De meest kenmerkende delen van de binnenstad zijn op basis van historisch
kaartmateriaal driedimensionaal gereconstrueerd. Het gaat daarbij om het gebied
aan de Kolk met de Rotterdamse poort en de Schiedamse poort, nu beide niet
meer aanwezig. De Oostpoort wordt overigens vaak ten onrechte aangemerkt
als een van de poorten op het schilderij. Daarnaast zijn ook de Oude en Nieuwe
Kerk (met de 1 7de eeuwse spits) gemodelleerd. Na deze noeste arbeid was het
vervolg simpel. Door middel van een attribuut waarde werd aan elk huisobject
een kenmerkende hoogte gegeven. Dit Arclnfo bestand liet zich na enig aandringen
binnen SDE (de GlS-dataserver) opslaan. Vervolgens werd de relatie gelegd tussen
de GIS-objecten en de bijbehorende 3D-representatie. Alle benodigde data waren
nu aanwezig.
Karma-vl a la Vermeer
Aangezien de Vermeer-demo voor het grote publiek toegankelijk moest zijn, is
Karma-vl aangepast tot een zogenaamde "Monky-proof" uitvoering. Een speciaal
aangeschafte PC werd gemonteerd in een speciaal in de blauw-rode geodesie
kleuren geschilderde demonstratie tafel.
Figuur 5: Karma-vl's Zicht op Delft-diverse "screenshots"; vergelijk de laatste afbeelding
met figuur 4a.