Gedateerd
Matisse:
Alles wat over kunst kan worden gezegd
is van geen betekenis.
Het onderstaande dus op uitdrukkelijk verzoek
maar, mag het zijn, minstens ten onrechte.
Wanneer over 50 jaar na een verhitte discussie over
de vraag welk T.H.-gebouw architectonisch gespro
ken niet schromelijk gedateerd is, terloops het dus
genaamde schilderij wordt gewogen, dan impliceert
dit feit reeds dat de achterliggende gedachte ervan
zich niet aan een zekere datering heeft kunnen ont
trekken. Dat in dit verband uit publikaties van het
internationaal instituut voor vredesonderzoek van
Stockholm op te maken zou zijn dat 1986 als refe
rentiejaar realistischer is dan 1984 zal in een gezel
schap dat is ingevoerd in het begrip standaard
afwijking ten deze geen bedenkingen oproepen.
Trouwens het schilderij wil zelf suggereren dat reke
ning moet worden gehouden met een zekere speling
in de tijd. Het landschap op het linker paneel wordt,
zij het door verschillende irriversibele processen, in
wat armere vorm, ook na 1984 aanvankelijk nog
voortgezet op het rechter paneel. Voor hoelang,
blijft, nog afgezien van het teken dat het midden
paneel beheerst, onduidelijk want een indicatie voor
een tijdschaal ontbreekt.
Overwegingen bij de realisatie
Ten aanzien van de idee:
Geodeten zijn nauw betrokken bij het bepalen van
schalen, soms hebben ze zelfs een beslissende stem.
De opleiding zal aan waarde winnen, wanneer het
stimuleren van de belangstelling voor boven
genoemde tijdschaal mede voorwerp van aan
houdende zorg is.
Ten aanzien van de vorm:
Teneinde de hiervoor beschreven idee zo indringend
mogelijk te afficheren, is getracht een tegenstelling
op te roepen met een veronderstelde rechtvaardiging
van het feit dat dit laboratorium voor geodesie werd
gesticht. Dat in dit verband Kanaalweg 4 onvol
doende faciliteiten bood om langere afstanden
nauwkeuriger te kunnen bepalen klinkt, gelet op de
steeds kleiner wordende aarde, niet erg overtui
gend. Dat die aarde zich daarbij krommer voordoet
dan wel werd aangenomen, om Verstelle vrij te
citeren, en dat de bestudering hiervan wellicht
vruchten kan afwerpen, levert een veel aanneme
lijker aanknopingspunt op.
Het is daarom dat gekozen werd voor een over
wegend rechtlijnige benadering van de over te
brengen gedachte.
Jan Loman
N.B. Sorry, bij herlezing vraag ik me af of de zaak door de wat badinerende toon niet erg cru overkomt.
De la Rochefaucould kon wat milder formuleren: „Onze angst komt eerst veel later dan ons weten".
„Gedateerd". De maker, Jan Loman, geeft uitleg
Over nu naar het meer inofficiële deel van de dag:
Allereerst was daar de receptie van het Bestuur van de Af
deling, waar men op de vanouds bekende wijze in de ge
legenheid was om oude contacten te vernieuwen en ervarin
gen uit te wisselen. Enige opmerkelijke gebeurtenis tijdens
deze receptie was de aanbieding van een schilderij door de
voorzitter van de NVG, prof. Bogaerts, aan de Afdeling. Het
kunstwerk was gewrocht door het NVG-lid J. Loman, en
ontlokte aan de toegestroomde menigte een luid applaus.
ngt 76
181