Literatuurinformatie PUBLIKATIEREEKS „LANDMEETKUNDIG PERSPECTIEF" De Dienst van het Kadaster en de Openbare Registers heeft, om te voorzien in een toenemende behoefte van de maat schappij omtrent de activiteiten van deze dienst, besloten een reeks studierapporten het licht te doen zien. De reeks, waarin onderwerpen zullen worden behandeld die activiteiten be treffen behorend tot het takenpakket van het Kadaster, verschijnt onder de titel „Landmeetkundig Perspectief". Of deze titel van toepassing kan zijn op alle activiteiten van het Kadaster valt te betwijfelen, maar de eerste publikatie uit de reeks, getiteld „Systeem Detailmeting", gaat in elk geval wel over landmeetkunde en opent ook perspectieven, in de rich ting van een aan coördinaten gekoppelde percelenbank. Het betreft hier een heruitgave van de Handleiding van het Systeem Detailmeting, verschenen in december 1976. Dit systeem werd reeds beschreven door Polman en Denekamp in het laatste mei-nummer van dit tijdschrift. De handleiding gaat dieper in op technische details en organisatorische zaken en geeft een groot aantal, grafisch bijzonder goed ver zorgde, voorbeelden. Medio februari 1978 wordt het tweede deel van de reeks ver wacht, met het onderwerp „De Rijksdriehoeksmeting". De rapporten zijn verkrijgbaar bij de Hoofddirecteur van het Kadaster en de Openbare Registers, Waltersingel 1, Apeldoorn, tel. 055-775123. Over een prijs wordt niet ge sproken op de bladwijzer waaraan ik deze informatie ontleen, dus we mogen hopen, dat het allemaal niets kost. De redactie ziet met belangstelling de volgende delen van de reeks tege moet! Allgemeine Vermessungs-Nachrichten 84(1977)6 Hirsch: Deutscher Landesbericht für die Kom- mission 5 (Instruments et Méthodes) der FIG. - Ramsayer: Anzeige des Standorts eines Flugzeugs in der Karte mit automatischer Berücksichtigung des Wechsels der Karten- projektion. - Lange/ Deichl: Erfahrungen mit dem Telluro- nieter CA 1000. - F^ffer/Schulze: Ein tragbares Datener- fassungssystem - Einsatz in Vermessungswesen. - Satzinger: Kartographische Konferenz der Vereinten Nationen für Asien und den Fernen Osten. - Draheim: Willem Schermerhorn ge- storben. 84(1977)7 Bohnsack: Bodenrechtsreform durch Planungs- wertausgleich? - Drewes/Torge: Gravimetrische Geoid- bestimmung im Westharz. - Koch: Zur Modellbildung für die Parameterschatzung. - Oberholzer: Die Bewertung des Erholungspotentals von Flurbereinigungsgebieten. - Lange: Das Raster-Lichtzeichen-Verfahren - die Zeichentechnik der Zukunft? - Apel: 30 Jahre Grosse Staatsprüfung beim Ober- prüfungsanit für die höheren technischen Verwaltungsbe- amten. - Heiner: Koordinatenkataster in Baden-Württem- berg - wann? - 84(1977)8/9 Pape: Die topographischen und die photo- grammetrischen Arbeiten des Landesvermessungsamt Nord- rhein-Westfalen. - Steinbring: Die Fossa Eugeniana-Kanal- bauversuch zwischen Niederrhein und Maas. - Kugel: Ver messungswesen bei Versorgungsunternehmen. - Watermaan: Zur Ausbildung vermessungstechnischer Fachkrafte in Nordrhein-Westfalen. - Gerardy/Möckel/Tiemann: Zur Er- mittlung von Grundstückswerten. Engelken: Grenzen der Anforderungen an Richtwerte und Grenzen der Aufgaben- verlagerung auf Geschaftsstellen. - Tiemann: Nochmals zu den Problemen der Richtwerte und ihrer Ermittlung. 84(1977)10 Meine: Luftfahrt- und Raumfahrt-Kartographie VIII. - Schneider: Raumordnung und Umweltforschung mit Hilfe der Fernerkundungsverfahren. - Konecny/Schroder: Einsatz einer Reihenmesskammer im Weltraumlaboratorium Spacelab. - Wolkow/Bolschakow: Thematic Moon Surface Cartography, based on Space Photographs. - Schingarewa: Compiling a Series of Charts of Physical Properties of Lunar Surface on a Common Mathematical Basis. - Lawrowa e.a.: Mars Outline Map Compilation. 84(1977)11/12 Draheim: XV. FIG-Kongress in Stockholm - Der Kongress. - Hallermann: XV. FIG-Kongress in Stock holm - Die Ausstellung. - Schlemmer: 61. Deutscher Geo- datentag in Düsseldorf. - Draheim: 25-Jahrfeier der Deut sche;! Geodatischen Kommission. - Möller: Braunschweig gedenkt des „princeps mathematicorum". - Bertinchamp: 26. Deutscher Kartographentag. Heck: Geodasie und Ap- proximationstheorie, Second International Summer School in the Mountains, Ramsau 1977. - KahmenlMeier-Hirmer: Internationales Symposium über elektronische Entfernungs- messung und den Einfiuss der atmospharischen Refraktion. - Schmitt: I.A.G.-Symposium on Optimization of Design and Computation of Control Networks. - Malzer: Internationales Symposium über rezente Krustenbewegungen 1977. - Lind ner: Gletscherkurs 1977. - Schmitt: CERN-CAST-Work- shop: Behandlung grosser Matrizen in der Geodasie, Inter pretation von Ergebnissen. - Lucas: 96. Kurs des Instituts für Stadtebau Berlin „Wertermittlungen nach Bundesbaugezets und Stadtebauförderungsgesetz". - Gerstbach: Die aussere Genauigkeit astronomischer Ortsbestimmungen mit dem Ni 2 - Astrolabium und die persönliche Gleichung. Geodesia 19(1977)1 Van Beusekom: Bodemdaling door aardgaswin ning in de provincie Groningen. - Bloeme: Het transport van tunnelelementen over de Oude Maas en de Dordtse Kil. 19(1977)2 Den Boer: Een eerste kennismaking met de laserdisplay en -plotter. - De Jonge: Waterpassingen over het Groningen-gasveld in 1975. - Van Miltenburg: Organisatie van de samenwerking bij overheidsautomatisering. 19(1977)3 Bos: Ruilverkaveling en bestemmingsplan. - Tjalkens: Over kaartgebruik in de planologie. 19(1977)4 Lachmann: De technicus en de rekenautomaat/1 tafelmachines. 19(1977)5 Schrikkema: Professor Schermerhorn en het NGL. - Lachmann: De technicus en de rekenautomaat/2: programmeerbare zakrekenmachines. 19(1977)6 Eckhart: Spacelab en het „Space Shuttle" systeem. - Pendel/ Verhoef: Interview met prof. dr. ir. M. J. M. Bogaerts: „Het liefst zou ik zien dat de NVG en het NGL worden gecombineerd tot één vereniging". 19(1977)7/8 Eckhart: Remote Sensing en aardverspieding. - TUI: De nieuwe Haropen digitaliseerapparatuur. 19(1977)9 Eckhart: Proces en model. - Koopmans: Grond aankoop in Zwitserland door buitenlanders. 19(1977)10 Timmerman: Fotogrammetrische stadskaarte- ring. - Engels: Het meerkleuren-lichtdruksysteem. - Consu mentenonderzoek wetenschappelijke rekenmachines. 19(1977)11 Openingsrede negende NGL-congres. - Ligte- rink: Fotogrammetrische detailmeting. - Van den Dries: Bos atlas 100 jaar jong. 20 ngt 78

Nederlands Geodetisch Tijdschrift (NGT) | 1978 | | pagina 22