Digitale landschappen* 9e jaargang no. 6, juni 1979 B. J. Beers 1 Inleiding Het landschapsbeeld, de uiterlijke verschijningsvorm van het landschap, wordt ten behoeve van de ruim telijke ordening in Nederland door verschillende instanties volgens verschillende methoden in kaart vorm vastgelegd. Naar acht van deze methoden is in 1976 door de afdeling Fysiognomisch Land- schapsonderzoek van de Stichting voor Bodem- kartering (Stiboka) in opdracht van de Rijksplano logische Dienst een vergelijkend onderzoek verricht [1]. Geconcludeerd werd, dat het wenselijk zou zijn een informatiesysteem op te bouwen, waaruit vol gens diverse methoden landschapsbeeldkaarteringen vervaardigd kunnen worden. De invoer van dit sys teem zou bestaan uit gegevens met betrekking tot het landschapsbeeld op elementair niveau (punt-, lijn- en vlakelementen met visuele kenmerken), zo dat verschillende combinaties en interpretaties mo gelijk zijn en blijven. Inmiddels is men bij de Stiboka begonnen proeven te nemen met een dergelijk infor matiesysteem, waarbij gebruik gemaakt wordt van een interactief grafisch computersysteem [2], De uit voer van het systeem bestaat uit kaarten en statis tische informatie. Men krijgt echter geen direct beeld van de derde dimensie in het landschap. In bepaalde gevallen kan in de ruimtelijke ordening de derde dimensie een grote rol spelen. Hierbij valt te denken aan: - stadsuitbreidingen, waarbij gezien vanuit bepaal de plaatsen in een landschap grenzend aan een uitbreiding geen verstoringen van het bestaande landschapsbeeld mogen optreden. - ruilverkavelingen, waarbij wijzigingen in het landschap niet tot gevolg mogen hebben dat be paalde ontsierende elementen het landschaps beeld gaan overheersen. SUMMARY Digital landscapes A method is shown by means of which it is possible to simulate landscapes in three dimensions. The immediate reason to develop this method was the ascertainment that the existing methods of mapping scenery in the Netherlands do not provide a direct image of the third dimension in the landscape. In a simulation of the landscape the third dimension can be of importance when designing a landscape, especially if it is possible to make changes in a simple way. First the data to be gathered come up for discussion, differentiated between data in re lation to trees, houses and characteristic lines. Maximum information has to be derived with a minimum of data to be gathered of each element in these classes. Next the methods with which the considered data of landscapes can be gathered are dis cussed. Conventional aerial photogrammetry is chosen for this, because this method does not give problems with respect to the accessibility of the points to be measured. In view of the possibility to make changes in a simulation of a landscape for the presen tation of images of landscapes an interactive graphics system is used, although this pos sibility is not yet operational in the described method. Further the processing of gathered data is discussed. The processing resolves itself into generating input for a graphics system, starting with the gathered data. This method is demonstrated by means of an example of an area in the reallotment Aalten. 79 Dit artikel kwam tot stand naar aanleiding van het onder zoek in het kader van een ingenieursscriptie [6], verricht aan de Technische Hogeschool Delft, afdeling geodesie, werkeenheid fotogrammetrie. ngt 79 89

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Nederlands Geodetisch Tijdschrift (NGT) | 1979 | | pagina 3