Door deze methodes op hun mogelijkheden te be
kijken met betrekking tot de uiteindelijke doelstel
ling van dit onderzoek, namelijk het kunnen beoor
delen van de visuele effecten van veranderingen in
een landschap, kan er een keuze gemaakt worden.
Wil men uit een maquette een beeld simuleren zoals
een waarnemer „in het veld" dit zou zien, dan dient
gebruik gemaakt te worden van foto- of televisie
camera's die net boven het grondoppervlak van de
maquette kunnen waarnemen. Vanwege de omvang
van de te gebruiken apparatuur is het niet mogelijk
beelden vanaf alle plaatsen in de maquette te ver
krijgen. Voor het aanbrengen van wijzigingen zou
den onderdelen van een maquette verbouwd moeten
worden, hetgeen zeer arbeidsintensief is.
Perspectieftekeningen hebben in principe geen be
perkingen ten aanzien van standplaats. Het pro
bleem hierbij is echter het berekenen van de per
spectivische afbeeldingen van de landschapselemen
ten. De afbeelding is het meest natuurlijk indien deze
plaatsvindt volgens de centrale projectie.
Deze projectieve afbeelding is gezien het meestal
grote aantal af te beelden punten slechts met behulp
van een computer uitvoerbaar. Met het oog op de
uiteindelijke doelstelling is gekozen voor presentatie
door middel van perspectieftekeningen, vervaardigd
via een interactief grafisch computersysteem.
Voor de presentatie met behulp van een dergelijk
systeem is vooral van belang de soort display.
De meest voorkomende displays zijn de kathode-
straalbuizen (cathode ray tube: CRT). Hierbij wordt
door een elektronenstraal een beeld gevormd op een
oplichtende fosforlaag aan de voorzijde van de
beeldbuis. Deze displays zijn te onderscheiden naar
de wijze waarop het beeld opgebouwd wordt:
- raster-scan:
De elektronenstraal beweegt zich in horizontale
banen over het scherm en bouwt door middel van
intensiteitsvariaties lijn voor lijn het beeld op.
Dient een punt afgebeeld te worden dan is de
straal ingeschakeld op het moment dat de be
treffende positie is bereikt, dient niets afgebeeld te
worden dan is de straal uitgeschakeld. De afbeel
ding van een lijnstuk dat zo gevormd is bestaat
uit een groot aantal punten in opeenvolgende
scan-lijnen.
- random-scan:
De elektronenstraal beweegt zich naar het begin
punt van een af te beelden lijnstuk, beeldt de lijn
af en gaat vervolgens naar een volgend lijnstuk of
naar de ruststand.
Een ander onderscheid tussen CRT-displays bestaat
naar aanleiding van de tijd gedurende welke het door
de elektronenstraal gevormde beeld vastgehouden
wordt [4]:
- refresh tube:
Het door de elektronenstraal in de fosforlaag ge
vormde beeld dooft na zeer korte tijd uit (afhan
kelijk van de soort fosfor 0,06 tot 600 ms) en moet
dus, wil het beeld zichtbaar zijn, direct weer van
begin af aan opgebouwd worden („refreshing").
Om een flikkervrij beeld te krijgen dient dit bij de
gangbare refresh tubes minimaal 15 maal per se
conde te gebeuren.
- direct-view storage tube (DVST):
Een DVST verschilt op enkele punten van een
CRT, maar gedraagt zich uiterlijk als een CRT
met een zeer lange dooftijd. Het gevormde beeld
blijft 20 tot 60 minuten bruikbaar, daarna is de
intensiteit (in feite het contrast) te klein geworden.
Het beeld is echter tussentijds te wissen.
Bij de refresh tube worden de beeldelementen opge
slagen in een „beeldgeheugen" dat zeer snel toe
gankelijk moet zijn in verband met de noodzaak
van het herhalen van het beeld. De grootte van dit
geheugen kan een beperking betekenen ten aanzien
van de complexiteit van het te vormen beeld en is
aan een maximale grootte gebonden in verband met
de cyclustijd van het beeld. Het voordeel van de
aanwezigheid van het beeldgeheugen is de mogelijk
heid elementen eruit te verwijderen; deze elementen
worden dan niet meer afgebeeld. Ook kunnen ele
menten aan het beeldgeheugen toegevoegd worden.
Bij de storage tube is dit niet mogelijk. Wil men ele
menten verwijderen, resp. toevoegen dan dient het
beeld geheel gewist en vervolgens weer opgebouwd
te worden zonder, resp. met de betreffende elemen
ten.
Daar bij de refresh tube het beeld voortdurend op
gebouwd wordt, is het mogelijk door verandering in
de opvolgende beelden een beweging te simuleren.
Een combinatie van storage tube en refresh tube is
ngt 79
93