komen gelijk is aan het origineel. Niet gelijkvormig, want de repro ductie kan kleiner of groter zijn dan het origineel, maar gelijk aan het beeld van het origineel, of dit nu een schriftbeeld, dan wel een ander beeld, vlak of perspectivisch beeld is. Wat tot hiertoe gezegd is, geldt inmiddels voor herproductie door middel van de typografische procédé's evenzeer als voor de procédé's die men vat onder de ver zamelnaam doc.repr. Tot op zekere hoogte althans, want bij de typo grafische procédé's is de reproductie niet gelijk aan het origineel. Wel in formele zin, maar niet m materiële zip. Immers het gedrukte boek" is wel een reproductie van het manuscript, maar ieder voelt, dat repro ductie hier anders wordt bedoeld dan in het verband met doe. repr. Bij typografie is de reproductie niet gelijk aan het origineel. Dus in de strikte zin geen reproductie maar een geheel nieuw origineel. Het boek is een afzonderlijke schepping, weliswaar materieel om zijn inhoud gebonden aan het manuscript en in zoverre daarvan de reproductie, maar voor het overige zonder enige verdere gelijkenis. Uit al deze overwegingen blijkt wel hoe moeilijk het eigenlijk is de term documentreproductie te hanteren. Iedereen heeft wel een vaag besef van wat daaronder verstaan wordt, maar iedereen ervaart ook telkens weer dat de ander er vaak iets anders onder verstaat. Het is geen term waarmee te opereren valt. Daarom is het van zo groot belang, dat net dezer dagen ik kan U hier de primeur er van geven de redacteur van het tijdschrift „Documentreproductie", Carel Vosmaer, een geheel nieuw woord lanceerde in een rapport van interne en particuliere aard, maar ik twijfel er niet aan of hij zal mij niet euvel duiden dat ik zijn vondst hier bekend maak), namelijk: repro grafie, dat naar ik geloof de gehele bestaande moeilijkheid op dit punt ineens opheft en dat voldoet aan alle eisen die aan een term als begripsaanduiding kunnen gesteld worden. Het is een geheel nieuw woord, dat niet alleen in het Nederlands gelding kan hebben, maar evenzeer in andere talen. Het staat als gelijkwaardige term naast typo grafie en duidt volkomen klaar het van de typografie onderscheiden gebied der documentreproductie in één enkel en onmiddellijk begrijp baar woord aan. Bovendien leent het zich met hetzelfde gemak als het woord typografie voor allerlei vervoegingen en samenstellingen, denk aan reprograaf in tegenstelling tot typograaf, fotograaf, cal- ligraaf en reprotypie, waar een drukprocédé bij de reproductie techniek wordt toegepast, wat in feite bij sommige methoden metter daad het geval is. Ik ga op deze kwestie niet verder in, omdat ik dit alles toch al reeds mededeelde in het besef van me op zeer glad ijs te bevinden. Deze aangelegenheid is er immers een van taalkundige aard. Ik kan over de wezenlijke waarde van het nieuwe woord niet oordelen, de gebruiks waarde is intussen boven elke twijfel verheven. De vondst van Vos maer is niet van louter theoretische waarde, maar van diep ingrijpende practische betekenis. Het is immers van groot belang, dat we over een juiste terminologie beschikken, dat we elkaar kunnen toespreken in woorden, die we ook onmiddellijk in heel hun draagwijdte begrijpen, en daarbij de zeker-

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Tijdschrift voor Kadaster en Landmeetkunde (KenL) | 1949 | | pagina 10