338 dags de kerkdiensten te kunnen bijwonen. Als voorbeeld is Skelleftea (tussen Umea en Lulea in Zweden) gegeven, maar volkomen verge lijkbare Zondagsdorpen bestonden in de 18e eeuw in Virginia en tot voor dertig jaar in Texas. Het wonderlijkste type op sociale grondslag is wel het oude Hon gaarse poestadorp, beschreven door Prof. A. N. J. den Hollander. Het midden van het dorp wordt gevormd door een grote grasbrink, waar kerk, gemeenschapshuis en bazar zich bevinden, en langs voetpaden de woninkjes waarin de vrouwen en kinderen verblijven. De mannen en „volwassen" jongens wonen in de „tuin"-gordel er om heen, die bestaat uit series met wallen omgeven corrals voor het min of meer tamme vee. In de hooischuren binnen die corrals wordt geslapen en gegetenoverdag wordt het vee uitgedreven, langs de brede zand wegen tussen de corrals, naar de meentweide, die de volgende ring vormt. Op geschikte terreinen daar weer buiten zijn complexen grond tot akkerland ontgonnen en tenslotte is het dorpsgebied omgeven door de wijde steppe, waar de paarden en het „wilde vee" ronddwalen. De dorpsplattegrond is de volledige afbeelding van een sociale structuur, berustend op een scheiding van mannen- en vrouwengemeenschap en op gelijkwaardigheid tussen de half-nomadische veebedrijvenHet herinnert aan de dorpsvormen van prairie-Indianen in Amerika en heeft evenals die dorpen in de 19e eeuw, plaats moeten maken voor een intensiever gebruik van de grond (akkerbouw). Als maquette worden twee dorpstypen uit Israël getoondlinks het coöperatieve dorp, bestaande uit een ring van gelijke en gelijk waardige kolonistenhuizen, elk met hun sector tuinland, die een brink insluiten met synagoge, school en gemeenschapshuis, plus de gebou wen en schuren van de landbouw- en verbruikscoöperatie. De tuinring is op één ^plaats afwijkend, waar de gebouwen en terreinen van de landbouwschool zijn gesticht. Een houtwal begrenst deze dorpskern ten opzichte van het gebied van akkers en (droge) weiden. Vinden we hier een sterk coöperatief verband tussen gelijke, maar individuele partners, geheel anders is de structuur van het collectieve dorp. Daar heerst de gemeenschappelijkheideen collectief tuinbouw-areaal met de grote gemeenschappelijke boerderij met machineloodsen, graanschuren, silo's en stallen. De deelhebbers in het bedrijf zijn gehuisvest in 2-3 verdieping hoge flatgebouwtjes, die een kern omsluiten, bestaande uit synagoge, school en gemeenschapsgebouwen, waaronder gemeenschap pelijke keukens en eetzalen en kinderbewaarplaats. Alleen de zieken barak rechts onttrekt zich even aan dat hechte verband. Ook hier weer het windscherm met daarbuiten de (nu gemeenschappelijke) cultuur grond. Zulke duidelijke, hechte dorpsgemeenschappen zijn nauwelijks denkbaar buiten Irsaël, waar de jonge kolonistengezinnen zo sterk verbonden zijn door hun idealen en hun religie. Toch herinneren zij ons aan de oude esdorpen in Drente, aan Garderen en de dorpen der Erfgooiers. Ook daar troffen wij rondom de brink kerk, school, kroeg en winkeltjes aan, binnen een serie boerenerven met bijna gelijke en zeker gelijkwaardige boerderijtjes. De

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Tijdschrift voor Kadaster en Landmeetkunde (KenL) | 1953 | | pagina 12