83 helemaal precies tot uitdrukking kan brengen, aan U te suggereren. Mijn tweede conclusie is, dat onderwijs en opvoeding gericht zul len moeten zijn op het voortbrengen van een mensentype, dat de eigen specialisatie steeds weet te zien in het grotere geheel, en dat in elk geval zoveel algemeen maatschappelijke ontwikkeling heeft dat een reëel gesprek tussen verschillende wetenschappen mogelijk wordt. Om dit nu nog enigszins toe te spitsen naar de universiteit, waarover ik tot nu toe nog niet gesproken heb, moet ik uw aandacht vragen voor een onderscheid dat tegenwoordig gemaakt wordt bin nen het wetenschappelijk kennen. Ik bedoel hier een onderscheid dat sinds de kritiek op de bestaande sociologie losgekomen is en voortdurend naar voren gebracht wordt: het onderscheid tussen instrumenteel kennen en weten en emancipatoir kennen en weten. Ik moet daartoe nog even uw aandacht vragen voor iets wat misschien in eerste aanleg een zaak lijkt te zijn voor sociologen. De sociologie zoals die tot voor enkele jaren beoefend werd, zag het als haar ideaal om kennis van de samenleving te verkrijgen, vergelijkbaar met die van de natuurwetenschappen. Deze op natuurwetenschappelijke wijze verkregen kennis van de samenleving is in deze zin instrumenteel dat zij de intellectuele beheersing van de realiteit mogelijk maakt en dat betekent tegelijkertijd dat zij gebruikt kan worden als technisch bruikbare kennis en aldus mo gelijkheid biedt tot technische beheersing van de menselijke wer kelijkheid. U kent deze gang van zaken uit de relatie tussen natuur wetenschappen en techniek of technologie. Sociologie op deze manier bedreven levert kennis die bruikbaar is voor technische beheersing van de sociale werkelijkheid. Dat betekent dat de sociologie de kennis leverde die het mogelijk maakt de mensen technisch te beheersen of, als U wilt, te manipuleren. Kennis die de beheersing van de mens door de medemens mogelijk maakt is de facto kennis in dienst van de machtigen in de samenleving en in het beste geval kennis die aan iedereen de wapens levert voor de strijd van allen tegen allen. In elk geval draagt een dergelijke kennis niet bij tot de problematiek van het goede samenleven. Daarvoor is een andere soort van kennis nodig. En daarom wordt op het ogenblik geeist een emancipatoire kennis, een kennis die de samenleving ontmaskert, die laat zien dat de samenleving niet hoeft te zijn wat ze is en dat zij niet de enig mogelijke is, dat er alternatieven mogelijk zijn. Deze kennis moet, zoals ik dat heb pogen te doen, de irrationaliteit van de samenleving bloot leggen om aldus de mensen bewust te maken dat de maatschappij, wil zij haar menselijkheid niet totaal verliezen, anders moet worden. Een wetenschap dus die zich in dienst stelt van het zoeken der mensen om tot een meer menselijke, meer bevredigende samenleving te komen. Wat hebt U, technici daar nu mee te maken U hebt toch, anders dan de socioloog te doen met een kennis die natuurweten schappelijk is en per se instrumentele kennis. U moet echter weten

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Tijdschrift voor Kadaster en Landmeetkunde (KenL) | 1970 | | pagina 23