In ons land geschiedde het leggen der grenzen plechtig vooral wanneer het gehele streken gold en in tegenwoordig heid van het volk en van de wederzijdse naburen.Zelfs wer den de kinderen er bij betrokken. De ze werden dan in de o- ren geknepen, of kregen een oorveeg,opdat de herinnering hun levenslang bij zou blijven.Deze handeling het zoogenaam de "reck-ooren" kwam in de 18e eeuw in verschillende stre ken van Duitsland nog voor. Jaarlijks ging men de grenzen rond,om ze zo nodig te vernieuwen. Later,toen ons land verdeeld was in vele sou- vereine heerlijkheden,werden in de wetten en costuijmen van deze rondgaande rechtbanken aangewezen voor schouwvoering over de grensstenen. Deze commissies bestonden tot aan de invoering van het Franse recht. Het "uijtwerpen van reijn- steenen"/)werd ook hier te lande als een strafbaar feit beschouwd. In het privilegie,in 1407 aan de stad Maas tricht geschonken, werd bepaald,dat de schuldige verbannen zou worden,van onzen Heeren Godt weegen,van O.L.Y. weegen, van Sint Lambrechs weegen" Het gebruik- van "getuigen" bij de steen te leggen was in Limburg en Noordbrabant tot het begin van onze eeuw nog in zwang. Nu eens werden ze boven, dan weer onder de grenssteen gelegd en bestonden meestal uit drie kleine keien,flessen e.d. Thans komt dit gebruik nog maar spora disch voor. De ondergrondse grens-steen,zonder getuigen,zo geplaatst,dat hij niet verstoord kan worden tijdens het ploe gen, dus op een diep% van 25 50 cm. komt nog steeds voor in hoger gelegen delen van ons land. Ook bestaat nog de ge woonte om een bovengrondse steen op een bijzondere wijze te plaatsen of van een bepaald kenmerk te voorzien. De £(orlog Sjteen) staat b.v. veelal op rijksgrond,een op staande ribbe in het snijpunt en een opstaand vlak in dié grens,welke begint bij dit snijpunt,als men de omtrek van 't perceel in de richting van Oost door Zuid naar West door loopt. En de R(ijks) W(aterstaat) steen met hol staat in een knikpunt en die zonder 'hol in een tussenpunt van de grens Behalve door stenen duidde men de grenzen aan door BO MEN. In deze werden kruisen gekapt en nagels geslagen. Daar ze heilig waren mocht van deze bomen,loof nog tak ge houwen worden. 9-

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Orgaan der Vereeniging TAK | 1947 | | pagina 10