In 1786 vond men de eerste koudourrou aan de oevers van de Tigris bij Bagdad. Naar de ontdekker, de botanist Michaux noemt men hem ,,le caillou Michaux". Later, in de 2e helft van de 19e eeuw vond men in Chaldea vele andere. 19 Voor de geschiedenis van de grondeigendom zijn deze koudour- rous van grote betekenis. Men plaatste de stenen op het land van de verkrijger, vaak in het midden. Het was een manier van bekendmaken. Omdat dikwijls de hele oppervlakte van de steen met inscripties bedekt is, heeft men wel opgemerkt, dat het een vreemde manier van bekendmaken was, als men een deel van de daarop gestelde akte begroef. Er zijn echter minstens 2 koudour- rous (genummerd King 4 en 5 naar de beschrijver20)) waar de onderste delen niet beschreven zijn, blijkbaar omdat het de be doeling was, ze met die delen in de grond te plaatsen. Men behoeft daarom nog niet te aanvaarden, dat de duurzame publiciteit van de eigendomsverkrijging de ware reden van hun bestaan was. In Chaldea immers was die publiciteit niet een voor waarde van goede verkrijging, zoals later in Griekenland en in het moderne recht. Het voornaamste doel zal wel geweest zijn, de eigendom te stellen onder de bescherming der goden (volgens anderen ,,de consacrer la transformation d'une propriété de ville en une propriété privée..."). Maspero20c) schrijft ook, dat ,,la propriété était placée sous la garantie des dieux, et la transmission ou la cession 's accompagnait de formalités moitié religieuses, moitié magiques; la partie livrante prononqait, contre quiconque oserait a l'avenir contester l'authen- ticité de l'acte, des exécrations dont le text était affiché dans un coin du champ, sur un galet ovale en basalte ou en pierre duré..." De stenen behoren tot een bepaald tijdvak en zijn gebruikt in de gevallen, waar de autoriteit van de wet machteloos was om het respect voor de eigendom te verzekeren. Het gebruik van koudourrous om de verkrijging te constateren van terreinen, toebehorende aan een tribu (een stam) heeft zich gehandhaafd onder de IVe Babylonische Dynastie en de 2e van Isin (welke Dynastie begint bij Marluk-sapik-zêri in 1170 v. Chr.). Uit verschillende opschriften blijkt, dat er bij overdrachten en schenkingen gemeten werd. Zo lezen we b.v. op de steen, in het Brits museum genummerd 105 (90841) King 7, blijkens de inscriptie bevattende de aankoop door een koninklijk officier van 5 gur korenakkers aan de oevers van de stroomHet terrein 52 19Wm. Hinke, A new boundery-stone of Nebuchadrezzar I from Nippur, 1908, with 52 gravures. 20L. W. King, Babylonian boundery-stones and memorial-tablets in the British museum met platenatlas 1912. 2°c) G. Maspero, Histoire ancienne des peuples de l'Orient classique biz. 762, dl. I, Paris 1895, Librairie Hachette et Cie.

Digitale Tijdschriftenarchief Stichting De Hollandse Cirkel en Geo Informatie Nederland

Orgaan der Vereeniging TAK | 1950 | | pagina 12