van twee fotokopieën. Ook de factor tijd speelt natuurlijk een rol.
Zoals wij in de aanvang reeds zeiden is het niet mogelijk van
alle stands een verslag te geven. In dit artikel memoreren we alleen
nog de stand „Inrichting uitgeven van boekwerken van het leger",
die bij nadere kennismaking erg interessant bleek te zijn. (Offset
druk). In verband met de omvang van dit artikel hopen we aan dit
onderdeel een volgende maal een aparte bijdrage te wijden.
Ook aan de, reeds een vorige maal aangekondigde, micro-foto-
grafie die op deze expositie op verschillende stands goed was ver
tegenwoordigd, zullen we onze aandacht moeten wijden, terwijl het
half-natte Océ-procédé van de fa. van de Grinten te Venlo evenzeer
de moeite van een bespreking ten volle waard is.
Als slot van dit verslag mag niet onvermeld blijven, dat we in
de namiddag een lezing bijwoonden van Dr. Ir. F. Hekker over
„Reproductie-objectieven".
De voornaamste eis, die men aan een dergelijk objectief mag
stellen is, dat hij contrastrijk werkt. De contrastwerking kan men
verhogen als men de lens laat voorzien van anti-reflexlaagjes (door
de N.V. Optische Industrie „De oude Delft": „delfineren" ge
noemd). Een gewoon objectief, die uit meerdere lenzen bestaat,
heeft n.l. storingen van de interne reflecties. Delfineren nu, waarbij
de lenzen worden overtrokken met een bepaalde laag, nemen die
reflextie weg, werken contrastrijker en worden veel lichtsterker.
Spr. ging vrij uitvoerig in op de invloed van de buiging van de
lichtgolven op de werking van het objectief, waardoor er en
dit was interessant grenzen gesteld worden aan de grootte van
het diaphragma i.v.m. de optimale scherpte. M.a.w. kleiner lens
opening wil niet altijd zeggen: meer scherpte.
Behalve het objectief is de kwaliteit van de film een factor die
het resultaat beïnvloedt; met name het oplossend vermogen van de
film, waarbij het in de micro-reproductie gaat om 50 lijnen per
milimeter.
Uit na de lezing gestelde vragen bleek niet alleen de belang
stelling voor dit onderwerp, maar vooral kwam naar voren, hoe
gecompliceerd het is.
De Amerikaanse kleurenfilm, die hierna in de Louis XV-zaal van
„Pulchri" werd vertoond, beleefde op deze laatste expositie-dag zijn
Nederlandse première. Zij gaf ons een interessant overzicht van de
wijze, waarop men aan de andere zijde van de Oceaan lichtdruk
techniek beoefent: dikwijls waren de methoden verrassend groots,
maar soms ook weer zo dat men moest denken: dat zou men hier
in Nederland anders en beter doen!
10